Výzkum mozkových vln značky Tork zjistil, jaká barva je nejvhodnější pro restaurace.

Září 12th, 2016

Barva patří k jedněm z klíčových faktorů, které se podílejí na spokojenosti návštěvníků restaurací. Značka Tork využila technologie mozkových vln, aby změřila, jak hosté reagují na různé barvy. Z experimentu vyplynulo, že barvy vyvolávají jasné a opakující se vzory chování. Na základě výsledků sestavila značka Tork doporučení, jak barvy využívat.


„Barvy život obohacují a platí to i pro restaurace. Při výběru nového auta strávíte hodně času uvažováním o barvě. A jak dlouho se rozhodujete při výběru barvy prostírání?“ řekl Václav Votruba, marketingový manažer značky Tork společnosti SCA Hygiene Products.

Aby značka Tork zjistila, jak barvy ovlivňují zážitek hostů v restauraci, vytvořila experiment, při kterém se 16 hostů vybavených čtečkou mozkových vln posadilo k 8 prostřeným stolům v 8 různě barevných místnostech. Každá místnost byla zcela pokryta jednou barvou: od stěn a nábytku až po nádobí. V každé barevné místnosti měli hosté za úkol si dát pití a malou makronku. Nápoj a makronka byly stejné, lišila se jen jejich barva, která byla stejná jako barva místnosti. Kromě mozkové aktivity se měřila i tepová frekvence, účastníci pak vyplnili dotazník.

Analýza výsledků jasně prokázala, že barvy vyvolávají jasné a opakující se vzory chování. Některé barvy byly vnímané jako vhodné pro odlišné typy jídel a různé kulinářské zážitky, od romantické schůzky až po oficiální pracovní oběd. Například červená podporuje silnou emocionální propojenost a kreativitu, zatímco modrá evokuje klid. Všechna data a závěry z testování byly analyzovány, a pro každou barvu vznikl profil. Obor HoReCa si v těchto závěrech může najít inspiraci a zamyšlení, jak těchto poznatků prakticky využít.

Meditativní zelená: Revitalizuje, navozuje hlubokou relaxaci a zlepšuje imunitní systém. Tepová frekvence byla pod průměrem.
„Relaxační, klidná a vstřícná, vhodná pro oběd nebo kávu s někým, koho dobře znáte. Prostředí pro odpočinek a doplnění sil, ne pro romantiku nebo nadšení.“ Šťastná oranžová: Moderní a veselá, spojená se šťastnými zážitky s dětmi a přáteli. Na druhou stranu neromantická, trochu stresující a ne luxusní. Oranžová je neutrální volbou v porovnání třeba s výraznou žlutou. Je výrazná ve střední  rovině gama vln, a tedy spojená s učením a zpracováním informací. Sofistikovaná černá: Černá je komplexní barva. Luxusní, moderní, sofistikovaná, ale také nevstřícná a nudná. Vysoká úroveň kreativity a vzrušení, ale nízké soustředění, proto není extra vhodná pro business příležitosti. „Vhodná pro sofistikovanou večeři nebo večerní drinky, kdy děti necháte doma.“

Nadšená žlutá: Nadšená, veselá, podporuje soustředěnou pozornost, ale v extrémních případech s vyšší úrovní stresu. Průměrná a maximální tepová frekvence byly zvýšené. Nejpopulárnější pro podniky, kam chcete vzít děti.  „Vhodná pro snídaně, příležitosti, kdy potřebujete povzbudit a nabít baterky.“

Romantická červená: Je výrazná a vzbuzuje výrazné emoce. Vysoké úrovně delta a théta vln znamenají vysokou emocionální propojenost a kreativitu. Vysoká tepová frekvence odpovídá stimulujícímu prostředí. „Romantika, večerní posezení u drinku, vzrušení a zábava.“

Klidná modrá: Vlny delta znamenají hlubokou relaxaci, theta zase kreativitu a vysokou emocionální propojenost. „Vstřícná, klidná, relaxační, dobrá volba pro rodinné posezení u kávy nebo snídaně, ale méně adekvátní pro luxusní restauraci nebo business salónek.“

Tradiční hnědá: Tato neutrální barva nebyla výrazná v žádné úrovni mozkových vln. Z výsledků delta a výsledků tepové frekvence vyplývá, že může jít o relaxační barvu. „Tradiční, neutrální a relaxační. Bude vhodnou volbou pro tradiční podniky, dobře se doplňuje s ostatními barvami.“

Luxusní bílá: Velmi nízké výsledky ve všech úrovních mozkových vln znamenají, že je bílá neutrální a hraje roli podkladu pro hostovy zážitky. „Luxusní, moderní, nejvhodnější pro business prostředí. Vytváří neutrální prostředí, které nerozptyluje, ale ani nebaví.“

Značka Tork vyrábí produkty a poskytuje služby pro profesionální hygienu zákazníkům, mezi které patří mimo jiné restaurace, hotely, školská a zdravotnická zařízení, kanceláře  a průmyslové podniky. SCA je vedoucí globální společností, působící v oblasti hygieny a dřevozpracujícího průmyslu. Další informace najdete na www.tork.cz

One Response to “Výzkum mozkových vln značky Tork zjistil, jaká barva je nejvhodnější pro restaurace.”

  1. It’s great that you are getting ideas from this post as well
    as from our dialogue made at this time.

Leave a Reply



Reklamní články: Noel-webb.cz

Rock-kitty.net